ROBOTİK KODLAMA EĞİTİMİ

Bilim ve teknolojinin hızla değiştiği günümüzde öncelikli hedefimiz; öğrencilerimize 21. yüzyıl becerilerini kazandırmak, onları geleceğin dünyasında etkin ve saygın bireyler olarak yetiştirmek için yetenek farkındalığı kazandırmaktır. Bu süreçte öğrencilerimizin bireysel yeteneklerinin farkında olmalarını ve kapasitelerini geliştirerek en üst düzeyde kullanmalarını sağlamak amacına yönelik farklı teknikler kullanarak, beceri kazanmaları öğrencilerimizi ön plana çıkaracaktır. Bu bakış açısıyla projemizin temelinde, öğretime dayalı çalışmalar ile değerli nesillerimizi geleceğin dünyasına hazırlamak noktasında, uygulamalı çalışmalarımızın önemli olduğunu düşünmekteyiz.
Özel ilgi alanlarıyla yeteneklerini geliştirmeyi amaç edinen öğrencilerimizin eğitim aldığı örgün kurumlarda, ayırım yapmaksızın tüm öğrencilerimizin yararlanmasını amaç edindiğimiz çalışmalarımızı 2025 yaz döneminden itibaren devam ettirmekteyiz. Bu süreçte öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda eğitim programlarını hazırladığımız çalışmalarımızda eğitim etkinlikleri yoluyla farklı deneyimler kazanmalarını hedefliyoruz.
E-BOSS Robotik Kodlama Eğitim programları öğrencilerin devam ettiği eğitim kademeleri dikkate alınarak ilkokul, ortaokul ve lise kademeleri için altı haftayı kapsayacak şekilde ayrı ayrı hazırlanmıştır. Öğrencilerimizin aldıkları eğitim ile bilimsel düşünce ve davranışlarla estetik değerleri birleştiren, üretken, sorun çözen, kendini geliştirmiş bireyler olarak yetişmeleri, yetenekleri ve yaratıcılıklarını erken yaşta fark ederek en üst düzeyde kullanmaları ve eğitim deneyimleri doğrultusunda farklı beceriler edinmelerini sunuyoruz.
Genel Amaçları
Robotik alanında temel bilgi ve beceri sahibi olmalarına, ilgi ve yetenek alanlarını keşfedebilmelerine odaklanarak, üretken bireyler olarak kariyer planlamalarına katkı sağlamaktır.
Robotik sistemlerin günlük hayattaki önemini anlama,
Robotik sistemleri günlük hayatta kullanabilme,
İhtiyacına uygun sistem tasarlayabilme,
Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında geliştirilen yeni bir ürünlerin çalışma yapılarını kavrama,
Yerli ve milli teknoloji geliştirmenin önemini fark etme.
Teknolojik ürünler geliştirmeye istek duyma.
Temel Yaklaşımı Ve İlkeleri
Robotik Kodlama Eğitim Programı’nda ilerlemecilik felsefesi ilkeleri benimsenerek katı bir disiplin anlayışından ziyade aktif öğrenme yaklaşımlarını temel alan ve bireysel farklılıkları gözeten bir yapıda hazırlanmıştır.
Program içeriğinin oluşturulmasında konu temelli yaklaşımlardan olan -süreç tasarım modeli- benimsenmiştir. Bu bağlamda yaparak ve yaşayarak öğrenmeyi hedefleyen, bilgi edinmeyi ve öğrenme sürecini merkeze alan beceri temelli yaklaşımlara başvurulmuştur.
Kazanımlar
Robotik Kodlama Programı’nda yer alan kazanımlar ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde bilgi-işlemsel düşünme becerilerinden oluşmaktadır.
Kazanımların sıralanmasında aşamalılık ve ardışıklık ilkesi gözetilerek basitten karmaşığa, kolaydan zora, somuttan soyuta olacak şekilde hazırlanmıştır. Ayrıca kazanımların güncellik, öğrenciye görelik, hedefe uygunluk, yaşama yakınlık, transfer edilebilirlik gibi öğretimsel ilkelere uygun olarak hazırlanmasına da dikkat edilmiştir.
Eğitim İçeriği
Robotik kodlama eğitim programının da konular farklı sınıf seviyelerinde derinleştirilerek, daha önce kazandırılan bilgi ve beceriler genişletilerek tekrar edecek şekilde içerik düzenlenmiştir.
Program içeriğinde robotik kodlamanın temelleri, devre geliştirme kartları ve programlanması, sensörler ve uygulamaları, motorlar ve uygulamalarına yer verilmiştir. İlkokul, ortaokul ve lise seviyesinde benzer öğrenme alanları, alt öğrenme alanları ve kazanımlar yer almakla birlikte etkinlik boyutunda öğrencilerin gelişmişlik düzeyleri dikkate alınarak etkinlik tasarımları gerçekleştirilmiştir.
Eğitim Etkinlikleri
Robotik Kodlama Eğitim Programı’nın etkinlikleri ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde hazırlanmıştır. Program kapsamında ilkokul için 8, ortaokul için 8 ve lise için 8 etkinlik yer almaktadır. Ayrıca ortaokul ve lise düzeyleri için birer tane ek etkinlik de hazırlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler ile öğrencilerin Robotik alanında temel bilgi ve beceri sahibi olmaları, ilgi ve yetenek alanlarını keşfedebilmeleri amaçlanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin aktif katılım sağlayabilecekleri, günlük yaşamla ilişkili, aktivite temelli etkinlikler tasarlanmış olup, uygulayıcıya yardımcı olması bakımından dikkat çekme, güdüleme, derse geçiş, dersin işlenişi, özet bölümleri açık, anlaşılır ve net bir şekilde sunulmuştur. Biliyoruz ki bu amaçlarımıza, etkinlikleri uygulayan değerli uygulayıcılarımızın bilgi, birikim, deneyim ve motivasyonun da sürece dahil olması ile ulaşılacaktır.
Eğitim Değerlendirme
Ölçme ve değerlendirme araçları; uygulayıcının, öğrenme öğretme süreçlerini takip etmesine, öğrencinin gelişimini izlemesine yardımcı olacak niteliktedir. Değerlendirme bölümlerinde verilen ölçme ve değerlendirme araçları etkinlik sürecine bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi için örnek olarak verilen ölçme değerlendirme araçlarına uygulayıcı tarafından eklemeler yapılabilecektir.
Etkinliklerin değerlendirilmesinde kontrol listesi, dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme ölçme araçları kullanılmıştır.
İLKOKUL
Robot Programlamaya Giriş
Robot ve robotik temel kavramlarını açıklar.
Robotik alanında kullanılan uygulama geliştirme ortamlarını amacına uygun olarak kullanır. (Tinkercad üyelik ve arayüz tanıtımı)
Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme
Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartını tanır. (Arduino vb., Tinkercad üzerinden elektronik denetleyicinin Giriş-Çıkış bağlantılarını sağlar.)
Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar
Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar.
Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder.,
Sensörler ve Uygulamaları
Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder.
Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir.
Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü vb. sensörlerin bağlantısını yapması ve kodlarını yazması beklenir)
Motorlar ve Uygulamaları
Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan motorları fark eder. (DC ve servo motorlar hakkında bilgi verilir.)
DC ve servo motorların kullanımına günlük hayattan örnekler verir.
Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun motorları kullanır.
1.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Robotlar Her Yerde |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Robot Programlamaya Giriş |
Kazanımlar | 1.1. Robot ve robotik temel kavramlarını açıklar. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme, Kendini ifade edebilme, Dijital çağ okuryazarlığı |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robot kiti Endüstriyel ve insansı robotları tanıtan videolar, robot tasarım sürecini tanıtan görsel ve videolar |
2.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Çevrimiçi Program Kullanma Maceram |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Robot Programlamaya Giriş |
Kazanımlar | 1.2. Robotik alanında kullanılan uygulama geliştirme ortamlarını amacına uygun olarak kullanır. (Tinkercad üyelik ve arayüz tanıtımı) |
Temel Beceriler | Problem çözme, analitik düşünme, keşfetme, disiplinler arası düşünme, dijital çağ okuryazarlığı, kendini ifade edebilme. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
3.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Devre Geliştirme Kartımı Kullanmaya Başlıyorum |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.1.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartını tanır. (Arduino vb., Tinkercad üzerinden elektronik denetleyicinin Giriş-Çıkış bağlantılarını sağlar.) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme, Kendini ifade edebilme, Dijital çağ okuryazarlığı. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Devre geliştirme kartı |
4.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Gözünü Kırp, Elini Çırp |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar. 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar. 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme, Kendini ifade edebilme, Dijital çağ okuryazarlığı |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Devre geliştirme kartı, Devre ve göz kırpma |
5.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Ben Yandım, O Söndü; O Yandı, Ben Söndüm. |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Sensörler ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar. 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme, Kendini ifade edebilme, Dijital çağ okuryazarlığı |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
6.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Kara Şimşek |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, led, direnç, kablo) |
7.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Ana Renkler, Ara Renkler |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
8.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Robotlar ve Duyu Organları |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Sensörler ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. |
Temel Beceriler | İletişim, Araştırma Karar verme Akıl yürütme, Tahmin stratejileri |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Analoji (Benzetim), Araştırma-sorgulama |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robot çıkartması |
9.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Hayatımızdaki Sensörlü Sistemler |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Sensörler ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 3.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. |
Temel Beceriler | İletişim, Problem çözme, Araştırma, Analitik düşünme, Akıl yürütme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Tinkercad simülasyon ortam, Dijital metre, Mühendis rozetleri |
10.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Havalar Nasıl? |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Sensörler ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. 3.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü vb. sensörlerin bağlantısını yapması ve kodlarını yazması beklenir) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
11.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Hareketli Oyuncaklar |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Motorlar ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 4.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan motorları fark eder. (DC ve Servo motor hakkında bilgi verilir) 4.2.DC ve servo motorların kullanımına günlük hayattan örnekler verir. |
Temel Beceriler | İletişim, Problem çözme, Araştırma, Analitik düşünme, Akıl yürütme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Araştırma sorgulama |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet |
12.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Hareketli Oyuncaklar-2 |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Motorlar ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 4.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun motorları kullanır. |
Temel Beceriler | İletişim, Problem çözme, Araştırma, Analitik düşünme, Akıl yürütme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Tinkercad simülasyon ortamı, Uzaktan kumanda kontrollü oyuncak bir araba (imkânlar ölçüsünde temin etme imkânı yoksa etkinlik sürecinde video ve görseller de kullanılabilir), motor, devre geliştirme kartı, mühendis rozetleri |
ORTAOKUL
Robot Programlamaya Giriş
Robot ve robotik temel kavramlarını açıklar.
Robotik alanında kullanılan uygulama geliştirme ortamlarını amacına uygun olarak kullanır. (Tinkercad üyelik ve arayüz tanıtımı)
Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme
Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartını tanır. (Arduino vb., Tinkercad üzerinden elektronik denetleyicinin Giriş-Çıkış bağlantılarını sağlar.)
Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar
Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar
Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder.
Sensörler ve Uygulamaları
Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder.
Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir.
Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü vb. sensörlerin bağlantısını yapması ve kodlarını yazması beklenir)
Motorlar ve Uygulamaları
Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan motorları farkeder. (DC ve servo motorlar hakkında bilgi verilir.)
DC ve servo motorların kullanımına günlük hayattan örnekler verir.
Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun motorları kullanır.
1.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Akıllı Parmağım |
Süre | 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 1.1. Robot ve robotik temel kavramlarını açıklar. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Araştırma sorgulama |
Araç-Gereçler | Masa/sıra, Silgi, Bozuk para (Silgi bozuk para parmakla fark edilecek büyüklükte nesnelere işaret eder. Kapak, düğme, ataç, iğne gibi başka nesneler de tercih edilebilir.), Göz bağı |
2.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Robotlar Hayatımızda |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Robot Programlamaya Giriş |
Kazanımlar | 1.2.Robotik alanında kullanılan uygulama geliştirme ortamlarını amacına uygun olarak kullanır. (Tinkercad üyelik ve arayüz tanıtımı) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, disiplinler arası düşünme, Dijital çağ okuryazarlığı, Kendini ifade edebilme. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Araştırma sorgulama |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
3.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Arduino’ya Merhaba |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.1.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartını tanır. (Arduino vb., Tinkercad üzerinden elektronik denetleyicinin Giriş-Çıkış bağlantılarını sağlar.) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, disiplinler arası düşünme, Kendini ifade edebilme, Dijital çağ okuryazarlığı. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Devre geliştirme kartı |
4.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Polis Çakarı |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar. 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar. 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, led, direnç, kablo). |
5.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | 7 Segment Display |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar (7 Segment Display) 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
6.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Hareketli Işıklar |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, led, direnç, kablo) |
7.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Boy Ölçer |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. 3.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, Servo motor, ultrasonik sensör, kablo) |
8.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Sokak Lambası |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. 3.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü) |
Temel Beceriler | Problem çözme, analitik düşünme, keşfetme, disiplinler arası düşünme. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Araç-Gereçler | Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, Servo motor, ultrasonik sensör, kablo). |
9.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Trafik Işığı |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. 3.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, buton, LED, kablo). |
10.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Orada Dur! |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Motorlar ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 4.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan motorları kullanır. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
11.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Otomatik Kapı |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Motorlar ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 4.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan motorları fark eder. (DC ve servo motorlar hakkında bilgi verilir.) 4.2.DC ve servo motorların kullanımına günlük hayattan örnekler verir. 4.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan motorları kullanır. |
Temel Beceriler | Problem Çözme, Analitik Düşünme, Keşfetme, Disiplinler Arası Düşünme. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı. Tercihen (Arduino, deney tahtası, Servo motor, ultrasonik sensör, kablo). |
12.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Akıllı Vantilatör |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 3.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü) 4.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan motorları fark eder. (DC ve servo motorlar hakkında bilgi verilir.) aşağıdaki kazanım ile birlikte 4.2.DC ve servo motorların kullanımına günlük hayattan örnekler verir. 4.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan motorları kullanır. |
Temel Beceriler | Problem Çözme, Analitik Düşünme, Keşfetme, Disiplinler Arası Düşünme. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/Programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, buton, LED, kablo) |
LİSE
Robot Programlamaya Giriş
Robot ve robotik temel kavramlarını açıklar.
Robotik alanında kullanılan uygulama geliştirme ortamlarını amacına uygun olarak kullanır. (Tinkercad üyelik ve arayüz tanıtımı)
Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme
Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartını tanır. (Arduino , Tinkercad üzerinden elektronik denetleyicinin Giriş-Çıkış bağlantılarını sağlar.)
Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar.
Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar.
Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder.
Sensörler ve Uygulamaları
Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder.
Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir.
Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü vb. sensörlerin bağlantısını yapması ve kodlarını yazması beklenir)
Motorlar ve Uygulamaları
Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan motorları fark eder. (DC ve servo motorlar hakkında bilgi verilir.)
DC ve servo motorların kullanımına günlük hayattan örnekler verir.
Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun motorları kullanır.
1.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Robot ve Robotik |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Robot Programlamaya Giriş |
Kazanımlar | 1.1.Robot ve robotik temel kavramlarını açıklar. 1.2.Robotik alanında kullanılan uygulama geliştirme ortamlarını amacına uygun olarak kullanır. (Tinkercad üyelik ve arayüz tanıtımı) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
2.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Arduino’yu Tanıyalım |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.1.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartını tanır. (Arduino vb., Tinkercad üzerinden elektronik denetleyicinin Giriş-Çıkış bağlantılarını sağlar.) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
3.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Her Şey Bir Led Yakma ile Başlar |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.1.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartını tanır. (Arduino vb., Tinkercad üzerinden elektronik denetleyicinin Giriş-Çıkış bağlantılarını sağlar.) |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
4.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | RGB Led ile PWM Bağlantıları Anlayalım |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar. 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen |
5.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | 7 Segment Display |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Programlanabilir Devre Geliştirme Kartları ve Uygulama Geliştirme |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar (7 Segment Display) 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar. 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
6.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | LDR Işık Sensörü ile Tasarruf |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Sensörler ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. Yukarıdaki kazanım ile birlikte. 3.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı Tercihen (Arduino, deney tahtası, led, direnç, kablo) |
7.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | PIR Hareket Sensörü ile Alarm |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Sensörler ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. Yukarıdaki kazanım ile birlikte. 3.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
8.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Ultrasonic Mesafe Sensörü ile Nesne Algılama |
Süre | 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Sensörler ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 3.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan sensörleri fark eder. 3.2.Farklı sensörlerin kullanımına günlük hayattan örnekler verir. Yukarıdaki kazanım ile birlikte. 3.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. |
Temel Beceriler | Problem çözme, analitik düşünme, keşfetme, disiplinler arası düşünme. |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip Yaptırma |
Araç-Gereçler | Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
9.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Hayat Kısa, Motorlar Dönüyor. |
Süre | 40 dk + 40 dk + 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik / Motorlar ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 4.1.Bir problem durumuna çözüm üreten robotik sistemde kullanılan motorları fark eder. 4.2.DC ve servo motorların kullanımına günlük hayattan örnekler verir. 4.3.Robotun kontrol sistemini sağlayan ve akıllı sistemler tasarlamaya yarayan motorları kullanır. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |
10.ETKİNLİK | |
Etkinlik Adı | Orada Dur! |
Süre | 40 dk + 40 dk + 40 dk + 40 dk |
Öğrenme Alanı/ Konu | Robotik/Sensörler ve Uygulamaları, Motorlar ve Uygulamaları, Robotik/Motorlar ve Uygulamaları |
Kazanımlar | 2.2.Tercih edilen programlanabilir devre geliştirme kartı ile temel elektronik devreler tasarlayıp bağlantıları kurar 2.3.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu yazılım geliştirme ortamında yazar 2.4.Devre geliştirme kartı ile hazırladığı devrenin kodunu devre geliştirme kartına yükleyerek test eder 3.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun sensörleri kullanır. (Işık sensörü, ses sensörü, PIR sensörü, dokunma sensörü, mesafe sensörü vb sensörlerin bağlantısını yapması ve kodlarını yazması beklenir 4.3.Gerçek yaşam problemlerinin çözümü için uygun motorları kullanır. |
Temel Beceriler | Problem çözme, Analitik düşünme, Keşfetme, Disiplinler arası düşünme |
Yöntem ve Teknikler | Soru-cevap, Gösterip yaptırma |
Araç-Gereçler | Bilgisayar, İnternet, Robotik kodlama/programlama ortamı veya Simülasyon ortamı |